2010. július 28., szerda

Belfast hajóépítő hagyományai


Belfast a XIX. században egészen komoly ipari várossá fejlődött, amely az 1910-es években már közel 390 000 lakossal rendelkezett. A hajógyára mellett a kikötője is a jelentősebbek közé tartozott, és a külvárosi részeket hamarosan kiterjedt villamoshálózat kötötte össze a centrummal. A Harland & Wolff hajóépítő társaság műhelyei Belfastnak a Queen’s Island nevű részén voltak megtalálhatók, s ennek komoly méreteire utal, hogy 9 sólyával rendelkezett. A hajók partra húzásához, vízbe engedéséhez és összeszereléséhez használt sólyák (csúsztatópályák) közül az Olympic és a Titanic a 2-es, illetve 3-as számúakon készültek, majdnem egy időben. A XX. század legelején szintén a Harland & Wolff büszkélkedhetett a világ legnagyobb hajójával, ez volt az 1901-ben szintén Belfastban megépített Celtic. A közel 21 000 tonnás jármű még feleakkora sem volt, mint egy évtizeddel később készült társai. 1907-ben aztán a Cunard Lusitaniája és Mauretaniája ideiglenes átvették az első helyet, a közel 32 000 tonnás monstrumok azonban később szinte eltörpültek az Olympic és a Titanic mellett. A sebességet tekintve a Cunard hajói is állták a versenyt, de luxusban a White Star Line drágaköveit lehetetlen volt felülmúlni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése